Konflikty jsou neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života a mnohdy se s nimi potýkáme i v pracovním prostředí. Bohužel mnoho lidí se snaží konflikty řešit rychle a jednoduše tím, že se snaží svého protivníka přesvědčit o své pravdě. Tento přístup však často vede k dalšímu zhoršení situace. Proto je důležité se naučit používat koučovací otázky, které nám umožní najít lepší řešení.
Koučovací otázky jsou takové otázky, které motivují jednotlivce k tomu, aby vyřešili problémy sami. Jsou to otázky, které vedou k tomu, aby si člověk uvědomil, co se děje, co cítí, co chce a jakým způsobem by mohl problém vyřešit. Koučování je vlastně dialogový proces, při kterém kouč kladně ovlivňuje myšlení, cítění a jednání klienta.
Když se použije koučování při řešení konfliktů, může to mít velký vliv na to, jak rychle se problém vyřeší a jak kvalitné bude řešení. Koučovací otázky pomáhají rozvíjet empatii, porozumění a spolupráci mezi konfliktními stranami. Jsou to otázky, které vedou k tomu, aby se konfliktní strany snažily najít společný zájem a společné řešení.
Při použití koučovacích otázek v konfliktní situaci můžeme položit otázky jako například:
- Co se v této situaci stalo?
- Jak se cítíte v této situaci?
- Jak vnímáte názor druhé strany?
- Co byste chtěli, aby se v této situaci stalo?
- Jaké jsou možnosti, jak tuto situaci vyřešit?
- Jaké jsou přínosy a nevýhody jednotlivých řešení?
Koučovací otázky nám umožňují být empatickými a porozumět pohledu druhé strany. Pomáhají nám kreativně přemýšlet o možnostech řešení konfliktů a přinášejí vyvážené řešení pro všechny zúčastněné strany.
Použijte při řešení konfliktů koučovací otázky a uvidíte, jak se situace změní k lepšímu. Nic vás teď nenapadá? Chcete se inspirovat ověřenými koučovacími otázkami z praxe? Stáhněte si připravovanou knihu Koučování pro každého ZDE.